sábado, 16 de agosto de 2025

Dream Theater: "Parasomnia" (2025)

  


The return of Mike Portnoy to Dream Theater had generated enormous expectations, but Parasomnia ultimately feels like the band chose to play it safe rather than take risks. Marketed as a concept album about sleep disorders, the narrative comes across as vague, and the songs—despite their length and supposed epic scope—often feel unnecessarily stretched.


Musically, the record delivers what one expects from Dream Theater: technical virtuosity, heavy riffs, lush keyboards, and sprawling progressive suites. However, much of the material sounds recycled from past ideas. The instrumental passages, far from surprising, tend to repeat overly familiar and predictable formulas.

James LaBrie’s vocals don’t do much to elevate things either. While there are moments where he fits the music, his range now feels increasingly limited, draining drama from a concept that demanded greater intensity. Even Portnoy, though energetic behind the kit, seems confined to an overly rigid script.


John Petrucci’s production is technically flawless, yet cold and sterile: everything sounds polished and meticulously controlled, but without the rawness or edge that once made the band such an unstoppable progressive force.

In the end, Parasomnia is a professional and well-executed record, but one lacking the creative spark that many fans hoped for from Portnoy’s much-hyped return. Dream Theater deliver the basics, but fail to excite or innovate. For some fans that may be enough, but for those expecting a work that would mark a bold new chapter in the band’s career, the result will likely feel disappointing.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

El regreso de Mike Portnoy a Dream Theater había generado enormes expectativas, pero Parasomnia deja la sensación de que la banda ha preferido apostar por la seguridad antes que arriesgar. Aunque se presenta como un álbum conceptual sobre los trastornos del sueño, la narrativa resulta algo vaga y las canciones, pese a su duración y pretensión épica, en ocasiones parecen estiradas más de lo necesario.


Musicalmente, el disco ofrece lo que se espera de Dream Theater: virtuosismo técnico, riffs pesados, teclados exuberantes y largas suites progresivas. Sin embargo, gran parte del material suena reciclado de ideas pasadas. Los pasajes instrumentales, lejos de sorprender, tienden a repetir fórmulas demasiado conocidas y previsibles.

Las voces de James LaBrie tampoco ayudan: aunque hay momentos correctos, su registro se percibe cada vez más limitado, lo que resta dramatismo a un concepto que pedía una interpretación más intensa. Incluso Portnoy, pese a aportar energía en la batería, parece atrapado en un guion demasiado rígido.

La producción de John Petrucci es impecable en lo técnico, pero transmite frialdad: todo suena pulido y controlado, sin el riesgo ni la crudeza que alguna vez hicieron de la banda una fuerza imparable dentro del progresivo.


En resumen, Parasomnia es un disco profesional y bien ejecutado, pero carente de la chispa creativa que muchos esperaban del “retorno histórico” de Portnoy. Dream Theater cumple con lo básico, pero no logra emocionar ni innovar. Para algunos fan será suficiente, pero para quienes buscaban una obra que marcara una nueva etapa en la carrera del grupo, el resultado puede sentirse decepcionante.

Temas:

1. In The Arms Of Morpheus [5:22]

2. Night Terror [9:53]

3. A Broken Man [8:30]

4. Dead Asleep [11:05]

5. Midnight Messiah [8:01]

6. Are We Dreaming? [1:25]

7. Bend The Clock [7:26]

8. The Shadow Man Incident [19:35]


No hay comentarios:

Publicar un comentario