martes, 28 de octubre de 2025

Flame Dream: "Elements" (1979/2025) Remasterizado


The news of the re-release and remastering of a Swiss symphonic rock classic like Flame Dream's Elements in the midst of 2025 is, without a doubt, a cause for celebration for nostalgics and an excellent opportunity for newcomers to the world of 70s 'prog'. In its day, this band of omnipresent keyboards and no guitar carved out a small niche of followers, and this 1979 album is considered by many to be their best work.

What made Flame Dream special was, precisely, their ability to evoke the greats of the genre without the main element of rock. Roland Ruckstuhl, at the helm of the keyboards, creates a wall of sound that, in this new version, feels richer and fuller than ever thanks to the remastering. His piano, which recalls Keith Emerson's heavenly cascades in pieces like "Take a Pebble," now sounds even more ethereal, and his Moog has an arpeggio and presence worthy of the best of Yes.

The album, a concept disc about the four elements, opens with (1) "Sun fire," where the majestic mellotron and synthesizers create a delicate yet epic atmosphere. Next, in (2) "Sea monsters," the more seasoned will notice a Hammond motif that evokes Genesis, although the band adds its personal touch with a more adapted synthesizer solo and a somewhat irregular rhythm. The voice, which at times recalls the Peter Gabriel of the era or the singer of Fruupp, moves with ease among the instrumental passages. 
(3) "Earth songs" is perhaps the most avant-garde piece of the set, with Peter Wolf's flute and saxophone taking more prominence, which gives it an air of Van der Graaf Generator and a slight Canterbury tint, albeit with the musicality of Happy the Man. The work following with the crown jewel, (4) "A poem of dancing," an elegant composition with very advanced piano passages that, towards the end, evokes Genesis' "Afterglow."

The sound of this remastering is, quite simply, first-rate. John Acock's work on the original production was already remarkable for its time, but the new polishing brings out all the details that were lost in previous editions. Ultimately, while Flame Dream did not invent the wheel, they were able to masterfully exploit the genre in a hostile era for progressive rock. This album, which sounds convincing and natural, is a true forgotten classic of symphonic prog, and the 2025 re-release is the perfect time to rediscover it. It's like manna from heaven for fans of the purest prog and, without a doubt, an album that will be on many of the year-end 'top tens.

En castellano:
La noticia de la reedición y remasterización de un clásico del rock sinfónico suizo como Elements de Flame Dream en pleno 2025 es, sin duda, un motivo de celebración para los nostálgicos y una excelente oportunidad para los recién llegados al mundo del 'prog' setentero. En su día, esta banda de teclados omnipresentes y sin guitarra se ganó un pequeño nicho de seguidores, y este disco de 1979 es considerado por muchos su mejor obra.
Lo que hacía a Flame Dream especial era, precisamente, su habilidad para evocar a los grandes del género sin el elemento principal del rock. Roland Ruckstuhl, al mando de los teclados, crea un muro de sonido que, en esta nueva versión, se siente más rico y pleno que nunca gracias a la remasterización. Su piano, que recuerda a las cascadas celestiales de Keith Emerson en piezas como "Take a Pebble", ahora suena aún más etéreo, y su Moog tiene un arpegio y presencia digno de los mejores Yes.
El álbum, un disco conceptual sobre los cuatro elementos, se abre con (1) "Sun fire", donde el majestuoso mellotrón y los sintetizadores crean un ambiente delicado y a la vez épico. A continuación, en (2) "Sea monsters", los más avezados notarán un motivo de Hammond que evoca a Genesis, aunque la banda añade su toque personal con un solo de sintetizador más adaptado y un ritmo algo irregular. La voz, que en ocasiones recuerda al Peter Gabriel de la época o al cantante de Fruupp, se mueve con soltura entre los pasajes instrumentales.
(3) "Earth songs" es quizá la pieza más vanguardista del conjunto, con la flauta y el saxofón de Peter Wolf tomando más protagonismo, lo que le da un aire a Van der Graaf Generator y un ligero tinte Canterbury, aunque con la musicalidad de Happy the Man. El trabajo sigue con la joya de la corona, (4) "A poem of dancing", una composición elegante con pasajes de piano muy avanzados que, hacia el final, evoca a "Afterglow" de Genesis.
El sonido de esta remasterización es, simplemente, de primer nivel. El trabajo de John Acock en la producción original ya era notable para la época, pero el nuevo pulido saca a relucir todos los detalles que se perdían en ediciones anteriores. En definitiva, si bien Flame Dream no inventó la rueda, supo exprimir el género de forma magistral en una época hostil para el progresivo. Este álbum, que suena convincente y natural, es un auténtico clásico olvidado del sinfónico, y la reedición de 2025 es el momento perfecto para redescubrirlo. Es como maná caído del cielo para los fans del prog más puro y, sin duda, un disco que estará en muchos de los 'top ten' de fin de año.
Songs / Tracks Listing
1. Sun Fire (9:53)
2. Sea Monsters (13:31)
3. Earth Song (6:53)
4. A Poem of Dancing (13:10)
5. Savate? Nose (1:26)

Total Time 44:53

Line-up / Musicians
- Roland Ruckstuhl / keyboards, tapes
- Peter Wolf / woodwinds, saxophones, vocals
- Urs Hochuli / bass, bass pedals, vocals
- Peter Furrer / drums & percussion

No hay comentarios:

Publicar un comentario