martes, 16 de diciembre de 2025

Tritop: "Tritop 120" (2025)

 


Tritop · Tritop 120

🇬🇧 

With Tritop 120, Tritop deliver a record that firmly places them within the realm of modern progressive rock, while deliberately avoiding excess. The album clearly echoes bands like Haken and Dream Theater, yet adopts a noticeably softer, more restrained approach, favoring musical flow and cohesion over sheer technical display.



Complex rhythms, shifting time signatures and carefully layered keyboards are all present, but always serving the composition rather than dominating it. Tritop seem more concerned with building a consistent musical narrative than showcasing virtuosity for its own sake, which gives the album a sense of balance and maturity.

The undisputed highlight is the long-form suite, the true backbone of the record. Here the band fully unfolds its compositional strengths: thematic development, smooth transitions and a patient, almost cinematic progression that rewards focused listening. This is not a track designed for instant gratification, but one that reveals its depth gradually, in true progressive rock tradition.


Overall, Tritop 120 is an album that benefits from repeated listens and will particularly appeal to fans of modern prog who appreciate sophistication, melody and a more subtle, nuanced take on the genre

SPANISH

Tritop 120 confirma a Tritop como una banda que entiende el rock progresivo moderno no como un ejercicio de virtuosismo desbocado, sino como un espacio de equilibrio entre técnica, melodía y emoción contenida. El disco se mueve claramente en territorios cercanos a Haken y Dream Theater, aunque filtrados por un enfoque más soft, menos agresivo y más atento a la fluidez del discurso musical.


Las comparaciones son inevitables: hay patrones rítmicos complejos, cambios de compás bien integrados y un uso muy consciente de los teclados, pero todo aparece presentado con una elegancia que evita el exceso. Tritop parece más interesado en construir atmósferas coherentes que en impresionar al oyente a cada compás, y ahí reside buena parte del atractivo del álbum.


El punto culminante del disco es, sin duda, la suite larga, auténtico eje vertebrador del trabajo. En ella la banda despliega todo su potencial compositivo: desarrollo temático, transiciones orgánicas y una narrativa musical que avanza con paciencia, dejando que las ideas respiren y maduren. No es una pieza pensada para el impacto inmediato, sino para la escucha atenta, casi contemplativa, como mandan los cánones del progresivo bien entendido.


En conjunto, Tritop 120 es un álbum que crecerá con el tiempo y las escuchas, ideal para quienes disfrutan del prog moderno pero agradecen un enfoque más cálido y accesible, sin renunciar a la complejidad ni a la ambición artística.

                                               


Tracks:

1 - Rebuild Nothing (01.19);

2 - Master of Drama (13.11);

3 - Wanderlust (09.43);

4 - Asymmetrical Reflections Of A Restless Heart (23.32).


Músicos:

- Ivo Di Traglia: Drums, Composer, Arranger;

- Pierfrancesco Di Pofi: Keys, Piano, Hammond, Synth, Mellotron, Voice;

- Francesco Caponera: Electric Guitar, Acoustic Guitar, Voice;

- Jacopo Tuzi; Electric Bass, Acoustic Guitar, Voice;

- Mattia Fagiolo:Lead Voice, Lyrics (4);

- Iacopo Di Traglia: Classic Guitar (1), Composer (1), Lyrics (2, 3).

Female Coir in "Asymmetrical Reflections Of A Restless Heart":

Roberta Campoli;

Annalaura Talpa;

Eleonora Belfiore.

No hay comentarios:

Publicar un comentario